Kaše, kaše, kaše

Kaše miluju! A doufala jsem, že i moje dcera bude... Začala jsem je zavádět v 5,5m jako první z příkrmů. Zvolila jsme kaše nemléčné, zpočátku jsem do nich dávala mateřské mléko, postupem času, ač jsem měla mléka dost, nebyla jsem schopná jej odstřikovat, takže jsem přešla na vodu – kaši zjemním vždy troškou másla, aby byla hladší. V případě, že bych nekojila, bych sáhla stejně po kaši nemléčné a připravovala bych ji z umělého mléka, na které je miminko zvyklé.

Kdy vybrat mléčnou a kdy nemléčnou? Nemléčné kaše jsou vhodné pro kojená miminka, připravují se z vody či mateřského mléka. Jsou vhodná i pro miminka na umělém mléce - jednoduše je připravíte právě z toho mléka, na které je vaše děťátko zvyklé. Mléčné kaše od značky, kterou děťátko běžně pije jako umělé mléko, jsou vhodnou volbou pro děti na UM. Jinak je to trošku risk, může po nich bolet bříško, pokud děťátko na dané UM není zvyklé. I zde platí: zkoušet, zkoušet a zkoušet. Ale sama za sebe preferuji cestu mírnější, aby se zbytečně nezatěžovalo bříško miminka: nemléčnou s vodou / zavedeným UM. Na mléčné kaše bude v pozdějším věku ještě čas.

Mléko do nemléčné kaše? Pokud je miminko na UM, není co řešit a kaši připravíme z mléka, na které je děťátko zvyklé. Pokud je miminko kojeno, nespěchala bych - sama jsem dala umělé mléko do kaše až ve 14 měsících. Jaké jsem vybrala? Loulouka! Neznáte? Mrkněte :) Nově teď dělají také kozí mléko, případně kozí mléko koupíte ještě od české společnosti Goldim. Řekla bych, že je šetrnější, takže občas dělám kaše z klasického UM, občas z kozího UM, ale nejčastěji jen z vody.

Kdy podávat kaši? Bylo zvykem dávat kaše k večeři. Trendy se ale mění, kaše je plná sacharidů a měla by být v jídelníčku spíše dopoledne, hodí se do nového dne pro start plný energie. Ať už se rozhodnete podávat kaši kdykoliv, rozhodně ji zavádějte přes den (ráno / v poledne), abyste mohli sledovat reakci vašeho děťátka. Kaše je zkrátka těžká a malý jedlík se potřebuje s novinkou nejprve vypořádat.

Jak podávat kaši? Na lžičku. Kaše do lahve nepatří, i když se to tak v minulosti dělalo běžně (do lahviček se dávala i polévka).  

Čím kaši vylepšit? Jakmile jsem zavedla do jídelníčku ovoce, začala jsem dávat do kašičky pár lžiček přesnídávky, banánu či jablka, později i pestřejší sezónní ovoce, které jsem si chystala i do mrazničky na zimu (borůvky, maliny, jahody). Žádná z kaší, kterou jsem použila, neobsahovala přidaný cukr.


 

DM Bio: špalda – za mě nejlepší z jednodruhových kaší, je chutná, hladká, nehrudkuje, chuť je příjemná a dcerce vyhovuje. Přijde mi vhodná jako první kašička, chuť není výrazná, avšak ani mdlá, je lehce stravitelná. Obsahuje lepek, vhodná od pěti měsíců.

 

DM Bio: jáhly – hladká a jemná, ale hodně řídká. Nastavovala jsem ji krupicovou kaší, je jedinou z řady, kterou znovu nekoupím, a to hlavně kvůli konzistenci. Jáhly obsahují minerály a vlákninu, neobsahují lepek, vhodná od pěti měsíců.

 

DM Bio: krupice – není špatná, ale pokud čekáte klasiku, na kterou jste zvyklí, tak budete zklamaní. Já ji zařadila, možná neprávem, mezi kaše těžší do bříška, takže jsem ji mixovala s jáhlovou, jako jednodruhovou kaši jsem ji začala dávat až později. Obsahuje lepek, vhodná od pěti měsíců.

 

DM Babylove: trojzrnka – kombinace špaldy, jáhlů a krupice je chuťově vyvážená, konzistencí úplně ideální, nehrudkuje. Pro svůj obsah krupice a špaldy není bezlepková. Používám ji nejen jako klasickou kaši, ale také k zahuštění zeleninových příkrmů. Vhodná od šesti měsíců. U nás se stala nejoblíbenější "univerzální" kaší - hodí se do ní přidat přesnídávku nebo ovoce, zjemněná troškou másla je prostě lahodná.

 

Plasmon: čtyřzrnná kaše - obsahuje pšenici, rýži, ječmen a ovesné vločky. Ač stále vařím kaše z vody, u téhle jako u jediné to není poznat, konzistence je velmi jemná a krémové, chuť je příjemně sametová. Kaše si říká o doplnění kouskem másla a i takto chudá je lahodná, perfektně ladí ale také s ovocem nebo klidně přesnídávkou (já zkoušela s čerstvými borůvkami, s malinami a také s meruňkovou přesnídávkou od stejné značky - jedná se o italské produkty z lokálních surovin, takže meruňková přesnídávka je opravdu meruňková, sladká, ale přitom bez přidaného cukru). Produkty jsem kupovala na stránce ilovemybaby, ještě tu najdete tapiokoou nemléčnou kaši, ovocnou mléčnou kaši, přesnídávky nebo příkrmy.

Konzistencí připomíná hebkou polentu, takže si ji umím bez potíží představit také na slano - pro menší děti klidně jen s vývarem, pro větší děti jako přílohu k masu. A nebo jako zajímavou večeři se zeleninou.

 

Nestlé: NaturNes Vanilka – dvouzrnka s obsahem vanilky. Na rozdíl od všech DM kaší trošku hrudkuje, ale hrudky lze rozmíchat. Je řidší, takže je třeba dát kašičky více (a nebo jsem ji nastavovala krupicovou DM Bio kaší). Rozhodně 20dkg této kaše zmizelo nejrychleji – na jedu porci jsem spotřebovala téměř o polovinu více kaše než na přípravu kaše z DM. Chuťově je ale rozhodně dobrá, příjemně nasládlá a zase je to něco úplně jiného, takže je super na zpestření kašového jídelníčku. Pro dcerku je to kaše, kterou vždy s chutí sní a pravidelně ji kupujeme. Obsahuje lepek. Vhodná od šesti měsíců.

 

Nestlé: osmizrnka - neměla jsem velká očekávání,  ale tahle kaše byla největší překvapení ze všech. Samozřejmě, že neobsahuje cukr, přesto je příjemně sladká, takže není třeba do ní přidávat přesnídávku a přesto je chutná. Také není tak "jalová" jako ostatní kaše, přijde mi, že lépe zasytí, ale to může být jen můj dojem. Má hrubší strukturu, takže to určitě není kaše na začátek kašového maratonu, navíc je tedy od 6. měsíce, takže se očekává, že děťátko za sebou už nějakou tu kašovou zkušenost má. Ačkoli dávám přednost jiným značkám, tak tuhle osmizrnku ještě určitě znovu koupím.

 

Hipp: rýžová - přirozeně bezlepková kaše, jako samotná je mdlá, takže je nutné ji vylepšit ovocem. Tuto kaši podávám nejen večeři (ale vždy s přesnídávkou nebo s ovocem), také ji využívám k zahušťování pokrmů. Vhodná od čtyř měsíců.

 

Sunar: multicereální ovocná - obsahuje 3 % ovocné složky (banán, jablko, pomeranč), bez přidaného cukru. Trošku překvapením bylo zjištění, že krabice má 180g - ostatní kaše jsou 200g nebo 250g... Kaše je chutná, jemná, vcelku sladká po banánu, který je také cítit nejintenzivněji. Dcerka zatím banán nejí - ani syrový namačkaný, ani v jablečno-banánové domácí přesnídávce, ani syrový v kaši. Ale tuto kaši snědla bez potíží. Výjimečně jsem do kaše nepřidala máslo, protože to nebylo potřeba, kaše byla hladká a dobrá.

EDIT: nové balení má vyšší hmotnost - 220g. Je neporovnatelně méně sladká a méně výrazná, banán již není tak intenzivní a celkově jsem měla pocit, že jím úplně jiný výrobek.

 

Kendamil: ovesná kaše s mangem, jablkem a malinami - kaše je od 10. měsíce a ze všech kupovaných je nejhrubší. V poměru ceny a objemu kaše nevychází nejlépe, balení má pouze 150g a cena odpovídá běžné ceně produktů Kendamil. Chutná jako klasická ovesná kaše, skotský poridge. Lehký dotyk ovoce, výrazná chuť ovesných vloček. Mně osobně kaše chutnala moc, ale dceru na první pokus nenadchla. Přičítám to hrubší struktuře, na vločkách musíme zjevně ještě zapracovat.

EDIT: ke kaši jsem se zkusila vrátit asi po měsíční pauze. Dcera mezi tím povyrostla a kousky vloček pro ni už nebyly problém a kaše jí zachutnala, stejně jako mně.


Kendamil: osmizrnná kaše - tuhle kaši jsem koupila jako alternativu k Nestlé. Rozdíl je neuvěřitelný, avšak (a to jsem nečekala) ve prospěch Nestlé. Tato kendanilovská je hrubší (opět celé vločky), chuťově méně výrazná, takže dát si ji jen tak není ono, je potřeba ji lehce pomoci třeba lžičkou přesnídávky. A bohužel zde opět platí značná nevýhoda co se týče ceny, což se ovšem u této značky očekává. 

 

Freche Frende: švestka a banán - na tuto kaši jsem narazila náhodou, když jsem objednávala z e-shopu běžné kaše a chtěla jsem zkusit nějakou změnu. Německá značka Freche Freunde mi přišla sympatická. Kaše je vícezrnná, v sypké směsi jsou rýžové pufované kuličky, které mě nejprve trošku vyděsily, ale tekutinou se příjemně rozmočí a krásně změknou. Ovoce v kaši není úplně výrazné, kaše je jemná a chutná. Ač je od 7. měsíce, hodí se spíše pro starší děti, které nemají potíže s kousky vloček - jak už z mých recenzí víte, dcerka upřednostňuje kaše jemné, hladké, takže i s touto kašičkou zpočátku bojovala. Složení je zcela vyhovující, žádný přidaný cukr, navíc je kaše v bio kvalitě, takže i to je plusový bod.

EDIT: značka Freche Freunde se od jara 2021 dostala do sítě drogerií DM, takže už není nutné kupovat pouze v e-shopech.


 

MLÉČNÉ KAŠE

Protože je dcera stále ještě kojená a žádnou zkušenost s UM nemá, navíc má jemné zažívání, tak jsem s mléčnými kašemi nepospíchala. První přišla na řadu kaše s kozím mlékem a po roce jsem začala zařazovat i další mléčné kaše.

Kozí kaše: multicereální borůvková - na tuto kaši jsem se hodně těšila, ale dlouho jsem s ní vyčkávala, protože jsem se vyhýbala dlouho jakémukoliv mléku. Někdy okolo 9. měsíce jsem zavedla jogurt, ale kaši jsem zkusila až o 6 týdnů později. Překvapilo mě, s jakou chutí dcera kaši přijala. Dávám ji ke snídani a dopolední svačinka je jen menší, kaše je sytivá, i když dcera dostane malou porci (cca 100g). Největší strach jsem měla z aroma kozího mléka. Musím říct, že v sušeném stavu kaše nijak nepříjemně nevoněla, byly cítit pouze borůvky. Uvařená kaše už trošku kozím mlékem cítit je, ale opravdu jen lehce, v chuti je také mléko poznat, naopak jsou hodně upozaděné borůvky. Já osobně bych ji asi nevyhledávala (i když postupem času musím říct, že mi začala i chutnat), ale malému strávníkovi chutná a to je důležité.

Kozí kaše: banán a kakao - s touhle kaší jsem dlouho čekala, ač je od 7 měsíců, dala jsem ji poprvé až po roce a půl. Proč? Protože kakao. Je to silný alergen a z kakaa a ořechů já mám respekt. Nelituji, že jsem vyčkávala, alespoň mám zase čím zpestřit kašovou nabídku. Kaše je příjemně sladká, chutná, nemá nijak nepříjemné aroma. Určitě je hedvábnější než multicereální borůvková.

Občas vařím také domácí kaše, které mají úspěch a dcerka je s chutí jí. Na rozdíl od generace mé maminky jsem takovými kašemi ale nezačínala, a to kvůli tomu, že mi přijdou těžké do bříška. Meda má jemné zažívání a musí si trošku na novinku zvyknout. První z domácích kaší, které jí vařím, byla rýžová, až poté jsem začala s klasikou - krupicovou a ovesnou kaší. 

 

Komentáře

Oblíbené příspěvky