Laktační krize: Ucpaný mlékovod

 

Byla jsem rozhodnutá vzít si dobrou laktační poradkyni, kdyby se cokoli dělo a já měla potíže s kojením. Jak to tak bývá, všechna rozhodnutí vzala za své a já se trápila sama. Možná to byla chyba, ale zpětně je pro mě důležité, že jsem vše vybojovala. Možná ne hladce, ale vše dopadlo dobře a v době psaní vzpomínek na mé potíže s kojením mohu s klidem říct, že stále kojím – Meda má čerstvě 8 měsíců. Vím, že současné trendy jdou dál a kojení ve dvou či třech letech není neobvyklé, já chtěla kojit do roka a věřím, že to se snad podaří. A pokud to půjde i déle, budu ráda.

 

První laktační krize přišla, když byly Medě dva týdny. Teplota a bolest v prsou, celkové vyčerpání, nepředstavitelná únava. A retence, tedy hromadění mléka v prsu. Důvodem byl nejspíš ucpaný mlékovod. Celkově mně bylo mizerně a nedokázala jsem se na situaci příliš soustředit. Jak to přešlo vlastně ani nevím.

Když přišel problém podruhé, byly dcerce čerstvě 3 měsíce. Ráno jsem se vzbudila s bolestí prsu a retencí – v prsu jsem měla nahromaděné mléko, prs byl horký a bolel. Přiložila jsem miminko, které statečně sálo a sálo, bylo trpělivé a snažilo se. Když jsem jej zkusila asi po 20min snažení vzít, začalo plakat a mně bylo jasné to, co jsem tušila už z pohmatu: nic. Neteklo vůbec nic. Nakrmila jsme tedy z druhého prsu a během dvou hodit zkusila pokus zopakovat. Výsledek stejný, jen prs ještě bolestivější a oproti druhému odhadem větší o dvě velikosti. Byla jsem odhodlaná najít zatuhlé mléko, které mlékovod ucpalo, a propíchnout jej, tak zoufalá situace byla. Jenže jsem nedokázala žádnou kuličku nahmatat. Nepomáhala masáž, kojení, nic. 

Nakonec asi pomohla série šťastných náhod - ta první spočívala v tom, že mamka mohla přiběhnout z práce a postarat se o Medu. Zkusila jsem nakojit, což se samozřejmě z prsa s retencí nepovedlo, takže jsem dcerku nakojila z druhého, dala si vařící sprch tak horkou, jak jsem jen snesla (a já vydržím hodně), sedla jsme k odsávačce a odsávala a odsávala. Po delší fázi stimulace jsem dávala nejvyšší výkon, marně. Situace byla natolik kritická, že jsem zjistila, že sama si prso do pusy nedám, abych zkusila mlékovod uvolnit sama – další varianta byla požádat manžela, přeci jen jsem věřila, že dospělý člověk bude mít větší sílu než odsávačka.

Chtěla jsem si dát 3 pokusy s odsávačkou (stimulace > odsávání na nejvyšší výkon – vždy max. 5min). Nevím, jak dlouho jsem prsa trápila, čas odsávání jsem určitě překračovala. Při posledním pokusu se stal zázrak a najednou začalo mléko odtékat. Ten pocit úlevy žena nepochopí do chvíle, kdy jej neprožije.

Co bych dělala, kdyby to nevyšlo? Vyhledala bych laktační poradkyni, koneckonců asi jsem to měla udělat dříve.

A co jsem dělala, aby se situace neopakovala? Každý večer jsem masírovala prsa masážním olejem, před kojením jsem se snažila prsa nahřívat, mimo kojení naopak chladit. Časem se laktace  ustálila, ale přesto mi delší dobu trvalo, než se prso z tohohle zážitku vzpamatovalo, delší dobu jsem musela kojit z obou prsů při jednom krmení a měla jsem pocit, že mléka není tolik. Na všechno pomohl čas a kojení a kojení, dostatek tekutin a snaha trošku se uklidnit.

 

EDIT ve 14m dcery: myslela jsem, že je vše za mnou. Postupně přestávám kojit, dcera má mléko jen ráno a večer, vyřadila jsem vložky do podprsenky. Vše funguje už asi 4 měsíce. A najednou? Opět! Opět ucpaný mlékovod. Příčinou nejspíše se stala špatná technika kojení - začala jsem ráno krmit na boku. Nikdy jsem tuto polohu nevyhledávala, není mi pohodlná, ráno jsem si ale chtěla trošku poležet. Asi během týdne se dostavil problém - bílá tečka, boulička uvnitř bradavky, bolest na dotyk, při kojení téměř nesnesitelná. V lékárně jsem dostala homeopatika (Apis mellifica AKH), začala opět používat vložky do podprsenky (myslím, že opravdu pomohly, citlivá bradavka velmi bolela při dotyku látky) a snažila se ráno i večer kojit z obou prsů, nejprve však z bolavého. Po deseti dnech od propuknutí a po třech od nasazení vložek a homeo se situace začíná pomalu lepšit...

Komentáře

Oblíbené příspěvky